TAJUK 13 : PBS
PBS merupakan satu pentaksiran yang
bersifat holistik yang mampu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi
dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
PBS dioptimumkan untuk mentaksir
bidang akademik dan bukan akademik. PBS memberi pengiktirafan dan autonomi
kepada guru untuk melaksanakan pentaksiran formatif (pentaksiran yang
dijalankan semasa proses pembelajaran berlangsung) dan sumatif (pentaksiran
yang dijalankan di akhir satu unit pembelaran) yang berasaskan sekolah .
Komponen PBS dalam sistem
pentaksiran kebangsaan merangkumi:
- Pentaksiran
Sekolah
- Pentaksiran
Pusat
- Pentaksiran
Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum
- Pentaksiran
Psikometrik
Pentaksiran Sekolah (PS) dirancang,
dibina, ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor oleh guru sekolah di sekolah.
Contoh instrumen pentaksiran yang boleh digunakan ialah lembaran
kerja,pemerhatian, kuiz, senarai semak, laporan
tugasan, tugasan rumah dan ujian.
Pentaksiran Pusat (PP) pula
ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor di peringkat sekolah oleh guru
berdasarkan tugasan dan skema pemarkahan yang dikeluarkan oleh Lembaga
Peperiksaan dalam tempoh yang ditetapkan mengikut mata pelajaran.
Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan
Kokurikulum (PAJSK) dilaksanakan di peringkat sekolah dan ditadbir, direkod dan
dilaporkan melalui penyertaan, penglibatan dan pencapaian murid dalam aktiviti
jasmani dan
kesihatan, sukan
dan permainan, aktiviti kokurikulum dan aktiviti ekstrakurikulum (contohnya penglibatan
sebagai ahli kumpulan marhaban yang dianjurkan oleh JK Surau tempat murid
tinggal dan aktiviti bermanfaat lain yang dianjurkan oleh pihak luar selain
sekolah).
Pentaksiran Pkisometrik pula
dilaksanakan di peringkat sekolah dan/atau pusat untuk mengukur kebolehan (innate
ability and acquired ability) semulajadi murid,
kemahiran berfikir, kemahiran menyelesaikan masalah, minat, kecenderungan,
sikap dan personaliti murid. Pentaksiran ini tidak berasaskan kurikulum.
Objektif pelaksanaan PBS adalah untuk:
·mendapatkan
gambaran secara keseluruhan tentang potensi individu
·memantau
pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi individu
·membuat pelaporan bermakna tentang
pembelajaran individu
Kesimpulannya PBS akan memastikan murid
yang melalui sistem pendidikan negara mencapai taraf antarabangsa dalam
bidang ilmu pengetahuan, kemahiran dan kecekapan.
Kelebihan PBS
Dalam usaha penambahbaikan kepada
pentaksiran sekolah sedia ada, Pentaksiran Rujukan Standard diperkenalkan,
iaitu menggunakan Standard Prestasi untuk melihat kemajuan dan
pertumbuhan (growth) pembelajaran serta pencapaian prestasi seseorang
murid. Ia merupakan proses mendapatkan maklumat tentang sejauh mana murid tahu,
faham dan boleh buat atau telah menguasai apa yang dipelajari berdasarkan pernyataan
standard prestasi yang ditetapkan mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang
dihasratkan dalam dokumen kurikulum.
Pentaksiran Rujukan Standard tidak
membandingkan pencapaian seseorang murid dengan murid lain tetapi melapor
prestasi murid dalam pembelajaran dengan menerangkan tentang kemajuan dan
pertumbuhan (growth) murid dalam pembelajaran dengan merujuk kepada
pernyataan standard.
Murid-murid
dinilai secara adil dan saksama sebagai individu dalam masyarakat berdasarkan
keupayaan, kebolehan, bakat, kemahiran dan potensi diri tanpa dibandingkan
dengan orang lain. Pihak sekolah mampu mendapatkan maklum balas yang lengkap
dalam bentuk data kualitatif dan kuantitatif yang merangkumi segala aspek
tentang diri seseorang murid itu bagi membolehkan pihak yang bertanggung jawab
mengenali, memahami, menghargai, mengiktiraf dan memuliakan anak didik sebagai
insan yang berguna, penting dan mempunyai potensi untuk menyumbang kepada
pembangunan negara dan bangsa mengikut keupayaan dan kebolehan masing-masing.
BAND
Dalam PBS
pencapaian murid dilaporkan berdasarkan band dan bukan lagi sebagai skor mentah
seperti 81% atau pun gred A,B,C,D.
BAND
|
STANDARD
|
6
|
Tahu,
Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
|
5
|
Tahu,
Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
|
4
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan
Beradab
|
3
|
Tahu,
Faham dan Boleh Buat
|
2
|
Tahu
dan Faham
|
1
|
Tahu
|
No comments:
Post a Comment