PERBEZAAN PENTAKSIRAN, PENGUJIAN, PENILAIAN & PENGUKURAN
|
||||
PERBANDINGAN
|
PENTAKSIRAN
|
PENGUJIAN
|
PENILAIAN
|
PENGUKURAN
|
DEFINISI
|
Sebuah
proses yang menentukan peringkat pencapaian dan prestasi seseorang individu
atau murid.
|
Satu
alat yang sistematik untuk menilai dan mengukur perubahan dalam sesuatu aspek
tingkah laku.
|
Sebuah
proses menentukan perubahan tingkah laku dan membuat pertimbangan nilai.
|
Pengukuran
merupakan suatu proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik tentang
sebanyak mana individu/pelajar mempunyai sesuatu ciri yang diukur
|
TUJUAN
|
Bagi
membuat pengelasan terhadap pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran.
|
Untuk
menentukan pencapaian terhadap sesuatu pembelajaran.
|
Memberi
maklumat tentang pencapaian objektif pembelajaran. Kaedah mengajar dan
kurikulum.
|
Menentukan
tahap sejauh mana seseorang individu memiliki sifat-sifat tertentu.
|
BENTUK
|
1. Set ujian bertulis dengan markah dan
gred.
|
1. Pemerhatian.
2. Ujian lisan.
3. Ujian bertulis.
|
1. Jadual.
2. Gred berdasarkan teknik
perangkaan.
|
1.
Pemerhatian
2.
Lisan
3.
Penulisan
|
PROSES PERLAKSANAAN
|
Menjalankan
proses pengujian menggunakan set ujian dan kemudian mencatat atau merekod
markah serta memberi gred.
|
Menyediakan set ujian berdasarkan cara ujian yang ingin
dijalankan.
Melakukan pentadbiran semasa menjalankan ujian dan
seterusnya menjalankan pemeriksaan terhadap set ujian yang telah
dijalankan.
|
Menentukan kaedah pengukuran yang ingin dijalankan dan
melakukan proses pengukuran dan penganalisaan semasa pengukuran dilakukan.
Kemudian proses interpretasi dijalankan sebelum melapor
dapatan kajian dan tindakan.
|
Guru
menyediakan instrumen untuk mengukur kebolehan murid dalam sesuatu subjek
atau pelajaran. Skala ditentukan (skala nisbah, sela, nominal, ordinal).
|
MASA
|
Selepas
sesi pembelajaran
|
Selepas
sesi pembelajaran
|
Boleh
dijalankan sebelum, semasa atau selepas sesi pembelajaran
|
Selepas
sesi pembelajaran
|
LIPUTAN
|
Terhad
kepada sesuatu peringkat pembelajaran
|
Terhad
kepada sesuatu kemahiran atau pembelajaran yang telah disampaikan
|
Menyeluruh
terhadap sesuatu pembelajaran sehingga kepada keseluruhan sesebuah kurikulum
|
Terhad
kepada sesuatu tahap atau peringkat pembelajaran
|
KEPUTUSAN
|
Menunjukkan
pencapaian secara relatif
|
Menunjukkan
prestasi sesuatu kemahiran atau penguasaan pembelajaran yang spesifik
|
Menunjukkan
pencapaian keseluruhan seseorang individu namun tidak hanya menggambarkan
kebaikan individu tersebut
|
Tidak bersifat mutlak, kecuali pada pengukuran yang
menggunakan skala nisbah
|
SUMBER
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment