Wednesday 2 October 2013

TAJUK 1 : PENGERTIAN DAN KONSEP PERBEZAAN PENTAKSIRAN, PENGUJIAN, PENILAIAN & PENGUKURAN

PERBEZAAN PENTAKSIRAN, PENGUJIAN, PENILAIAN & PENGUKURAN
PERBANDINGAN
PENTAKSIRAN
PENGUJIAN
PENILAIAN
PENGUKURAN

DEFINISI
Sebuah proses yang menentukan peringkat pencapaian dan prestasi seseorang individu atau murid.
Satu alat yang sistematik untuk menilai dan mengukur perubahan dalam sesuatu aspek tingkah laku.
Sebuah proses menentukan perubahan tingkah laku dan membuat pertimbangan nilai.
Pengukuran merupakan suatu proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik tentang sebanyak mana individu/pelajar mempunyai sesuatu ciri yang diukur


TUJUAN
Bagi membuat pengelasan terhadap pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran.
Untuk menentukan pencapaian terhadap sesuatu pembelajaran.
Memberi maklumat tentang pencapaian objektif pembelajaran. Kaedah mengajar dan kurikulum. 

Menentukan tahap sejauh mana seseorang individu memiliki sifat-sifat tertentu.

BENTUK
1.  Set ujian bertulis dengan markah dan gred.
1.    Pemerhatian.
2.    Ujian lisan.
3.    Ujian bertulis.

1.    Jadual.
2.    Gred berdasarkan teknik perangkaan.

1.          Pemerhatian
2.          Lisan
3.          Penulisan

PROSES PERLAKSANAAN
Menjalankan proses pengujian menggunakan set ujian dan kemudian mencatat atau merekod markah serta memberi gred.
Menyediakan set ujian berdasarkan cara ujian yang ingin dijalankan.
Melakukan pentadbiran semasa menjalankan ujian dan seterusnya menjalankan pemeriksaan terhadap set ujian yang telah dijalankan.

Menentukan kaedah pengukuran yang ingin dijalankan dan melakukan proses pengukuran dan penganalisaan semasa pengukuran dilakukan.
Kemudian proses interpretasi dijalankan sebelum melapor dapatan kajian dan tindakan.

Guru menyediakan instrumen untuk mengukur kebolehan murid dalam sesuatu subjek atau pelajaran. Skala ditentukan (skala nisbah, sela, nominal, ordinal).

MASA
Selepas sesi pembelajaran
Selepas sesi pembelajaran
Boleh dijalankan sebelum, semasa atau selepas sesi pembelajaran

Selepas sesi pembelajaran

LIPUTAN
Terhad kepada sesuatu peringkat pembelajaran
Terhad kepada sesuatu kemahiran atau pembelajaran yang telah disampaikan
Menyeluruh terhadap sesuatu pembelajaran sehingga kepada keseluruhan sesebuah kurikulum

Terhad kepada sesuatu tahap atau peringkat pembelajaran

KEPUTUSAN

Menunjukkan pencapaian secara relatif
Menunjukkan prestasi sesuatu kemahiran atau penguasaan pembelajaran yang spesifik
Menunjukkan pencapaian keseluruhan seseorang individu namun tidak hanya menggambarkan kebaikan individu tersebut
Tidak bersifat mutlak, kecuali pada pengukuran yang menggunakan skala nisbah


SUMBER RUJUKAN
  1. http://albahanjiey.blogspot.com/2011/03/pengenalan-penilaianpengukuranpengujian.html
  2. http://atiqahaiza.blogspot.com/2013/05/nota-bmm-3103-konsep-pengujian.html

No comments:

Post a Comment