TAKSONOMI BLOOM
Taksonomi ialah kajian tentang prinsip,
peraturan, dan amalan dalam pengelasan organisma berdasarkan persamaan dan
perbezaan sifat organisma itu, ( Kamus Dewan Edisi Keempat, (2005)). Dalam
bidang pendidikan, taksonomi ialah satu model yang biasa digunakan untuk menganalisis
bidang-bidang pendidikan. Ia berkaitan dengan objektif-objektif pendidikan yang
melibatkan bidang-bidang seperti pengetahuan, kesikapan dan psikomotor.
Terdapat tiga domain dalam pendidikan iaitu yang pertama domain kognitif yang
melibatkan pemikiran pelajar dimana menekankan aspek intelektual seperti
pengetahuan, pengertian, dan ketrampilan berfikir. domain afektif
yang melibatkan perkembangan sikap, perasaan ,emosi, nilai pelajar seperti
minat, sikap, apresiasi dan cara penyesuaian diri. Dan seterusnya adalah domain
psikomotor yang melibatkan perkembangan kemahiran fizikal pelajar.
Domain Kognitif Taksonomi Bloom merupakan
satu aras yang digunakan sebagai elemen di dalam pentaksiran. Ia pertama kali
diperkenalkan oleh Benjamin S. Bloom pada tahun 1959. Taksonomi di dalam konsep
ini bermaksud cabang kognitif iaitu elemen yang melibatkan otak dan pemikiran
manusia.
DOMAIN TAKSONOMI BLOOM
Domain taksonomi Bloom menitik beratkan aspek kognitif atau pengetahuan.
Taksonomi ini bercorak hierarki iaitu dari tahap rendah kepada tahap tinggi.
Terdapat enam elemen dalam domain kognitif Taksonomi Bloom ini.
Elemen – elemen tersebut pula telah dibahagikan kepada dua aras pemikiran iaitu
pemikiran aras rendah dan pemikiran aras tinggi. Dalam taksonomi
ini, kita akan mengkaji kesemua aspek taksonomi dari terendah hingga lah yang
tertinggi. Berikut adalah hierarki Taksonomi Bloom berdasarkan apa yang telah
dinyatakan oleh Benjamin S Bloom.
ELEMEN-ELEMEN DALAM ARAS TAKSONOMI BLOOM
i. Aras Pengetahuan
Aras ini menguji sejauh
mana keupayaan pelajar untuk mengingat kembali fakta atau pengetahuan telah
dipelajari. Terdapat tiga peringkat dalam aras pengetahuan ini :
1. Pengetahuan fakta
khusus berkaitan dengan istilah berbentuk perkataan atau symbol.
2. Pegetahuan tentang cara
mengendalikan sesuatu yang meliputi pengetahuan tentang proses, aliran,
pemeringkatan, penjenisan, teknik atau prosedur tertentu dalam menyelesaikan
masalah.
3. Pengetahuan tentang
perkara yang bersifat sejagat dan abstrak dalam sesuatu bidang. Contonya;
siapa,apa, di mana, bila, beri definisi, senaraikan, dan nyatakan.
Ciri-ciri soalan aras
pengetahuan:
• Pelajar perlu
menggunakan proses mental.
• Pengetahuan yang diminta
hendaklah sama dengan pebgajaran guru.
• Soalan tidak memerlukan
pelajar mengubah pengetahuan dalam bentuk baru.
• Jawapan dapat ditentukan
dengan mudah sama ada salah atau betul.
ii. Aras Kefahaman
Aras ini memerlukan
keupayaan pelajar member huraian atau makna sesuatu perkara. Aras kefahaman ini
terbahagi kepada tiga:
a) Penterjemahan
• Menterjemah bahasa lain
ke bahasa lain tanpa mengubah makna asal.
b) Mentafsir (Interpretasi)
• Mentafsir idea/ mesej
tersirat dan tersurat.
• Menerangkan idea dalam
ayat sendiri.
b) Ekstrapolasi
• Membuat inferens tentang
apa yang akan berlaku pada masa hadapan berdasarkan maklumat yang diberikan/
terima.
Perkataan yang sering
digunakan dalam soalan bagi aras kefahaman ini antaranya jelaskan, huraikan,
terangkan, mengapakah, bezakan, nyatakan, dan kelaskan.
Ciri-ciri soalan aras
kefahaman
• Proses mental
• Maklumat asas telah
diajar
• Perlu bahan atau alat
komunikasi
• Pelajar menyatakan
kefahaman mereka sendiri.
iii. Aras Aplikasi
Aras ini menguji keupayaan
pelajar menggunakan konsep, teori, prinsip, hukum, dan prosedur. Aras ini
memerlukan pelajar benar-benar memahami segala konsep, teori, hukum, untuk
menyelesaikan masalah. Perkataan yang sering digunakan dalam soalan bagi aras
aplikasi antaranya kirakan, selesaikan, susunkan, dan gunakan.
Ciri-ciri soalan aras
aplikasi
• Menggunakan proses
mental aplikasi
• Soalan melibatkan tiga
frasa iaitu
• Masalah situasi yang
baru tidak dengan masalah yang dibincangkan dalam bilik darjah.
iv. Aras Analisis
Aras ini mengkehendaki
pelajar untuk memecahkan sesuatu perkara kepada unsur-unsur kecil dan
memperlihatkan pertalian antara unsur-unsur. Aras ini menekankan keupayaan
pelajar mengenal pasti unsur-unsur dan struktur yang mengaitkan unsur-unsur.
Jenis-jenis aras analisis
1. Analisis unsur –
memerlukan pelajar menetukan unsur-unsur. Pelajar juga perlu mencari bukti
untuk menyokong unsur yang sedia ada.
2. Analisis hubungan –
membuat perkaitan bukti dengan hipotesis.
3. Analisis prinsip –
pelajar mengenal pasti prinsip sesuatu organisasi yang digunakan untuk
menghasilkan sesuatu dengan mengenalisis tujuan, pandangan dan pendirian.
Perkataan yang sering
digunakan dalam soalan bagi aras ini ialah kenapakah, mengapa, apakah faktor,
buatkan rumusan dan buktikan.
Ciri-ciri soalan aras
analisis
• Soalan menggunakan
proses mental analisis
• Situasi masalah berbeza
daripada pengalaman dalam bilik darjah.
• Situasi, dokumen perlu
dianalisis
• Soalan memerlukan
fikiran kritik, bukan mengulang pengetahan yang dipelajari.
v. Aras Sintesis
Aras ini memerlukan
keupayaan pelajar untuk menggabungkan sesuatu struktur kepada yang lebih jelas.
Jenis-jenis soalan aras
sintesis.
1. Sintesis penyampaian –
menghurai dan menarik minat.
2. Sintesis himpunan –
satu himpunan perlakuan.
3. Sintesis cadangan –
cadangan melalui andaian, analisis dan hubungan yang abstrak.
Perkataan yang sering
digunakan dalam soalan bagi aras ini ialah ramalkan, hasilkan, tuliskan,
cadangan, dan apa akan berlaku.
vi. Aras Penilaian
Aras ini menguji keupayaan
pelajar menilai sesuatu perkara berasakan kriteria yang perlu diketahui.
Pelajar perlu membuat pertimbangan tentang nilao sesuatu idea hasil kerja
penyelesaian bahan, sesuatu idea atau sebagainya. Pertimbangan dibuat dengan
piawaian tertentu seperti tepat, berkesan, memuaskan, baik, buruk dan
lain-lain. Perkataan yang sering digunakan dalam soalan bagi aras ini ialah
pertimbangkan, rumuskan, nilaikan, kritikkan, buktikan, dan huraikan.
SOALAN ARAS PENGETAHUAN
1. Apakah maksud perkataan leka?
A.Lalai.
B.Prihatin.
C.Rajin.
D.Malas
2. Apakah maksud perkataan
“culas”
A.rajin
B.malas
C.lalai
D.cergas
3. Di manakah kedudukan kompleks sukan dari Taman Seri Setia?
A Barat daya
B Timur laut
C Barat laut
D Tenggara
4. Di mana Murni dan ibunya tinggal?
A Rumah pusaka ibunya
B Bilik kecil rumah Haris
C Bilik sewa berhampiran
rumah Encik Haris
D Rumah peninggalan
ayahnya
5. Siapakah yang memberikan amanat terakhir kepada angkatan anak
Melayu
Pahang pada malam itu?
A Imam Rasul
B Pahlawan muda
C Orang Kaya Bahaman
D Ketua kampong
SOALAN ARAS KEFAHAMAN.
Pilih peribahasa yang
paling sesuai bagi pernyataan di bawah.
1. Ali merupakan seorang
pelajar yang sangat gigih berusaha demi mencapai cita-citanya untuk menjadi
seorang doktor.
A.Hati gajah sama dilapah,
hati kuman sama dicecah.
B.Bagai aur dengan tebing.
C.Kalau tak dipecahkan
ruyung, manakan dapat sagunya.
D.Bagai tikus membaiki
labu.
Isikan tempat kosong
dengan simpulan bahasa yang betul.
2.Hani merupakan seorang
murid yang rajin membaca buku. Dia digelar __________ di sekolah tersebut.
A.Buaya darat.
B.Kaki bangku.
C.Ulat buku.
D.Putih mata.
3. Pilih ayat yang paling sesuai sebagai soalan
kepada penyataan di bawah :
- “ Fahrin pergi ke
hospital kerana melawat datuknya yang sedang sakit.”
A. Ke manakah Fahrin pergi?
B. Apakah tujuan Fahrin
pergi ke hospital?
C. Siapakah yang pergi ke
hospital?
D. Fahrin berada di
hospital?
4. Berdasarkan petikan
cerita, Murni adalah seorang yang
A mementingkan diri sendiri
B mudah berputus asa
C berpendirian tegas
D bertanggungjawab
5. Rangkai kata sungguh mengusik dalam petikan
di atas bermaksud
A menyentuh perasaan
B memendam rasa
C mencuit hati
D mudah terasa hati
TAKSONOMI
DOMAIN AFEKTIF (KRATHWOHL)
Bidang
ini ialah mengenai perasaan, emosi, dan perkara yang kurang nyata dalam sesuatu
mata pelajaran. Perasaan murid yang suka atau benci akan sesuatu mata pelajaran
amat penting dalam pengajaran guru. Perasaan afektifadalah
lebih kekal dan mendalam kesannya daripada kebolehan kognitif. Disusun
oleh David R. Krathwohl, Benjamin S. Blom dan Bertam
B. Masia.
Hierarki
Kontinum afektif :
i. Penerimaan
(pemerhatian)
· Kesedaran, kesanggupan menerima
dan perhatian yang terkawal atau terpilih
Penerimaan (Pemerhatian) di peringkat ini, murid diberi rasa
kesedaran mengenai adanya sesuatu fenomena dan rangsangan; agar sanggup
menerima dan memberi perhatiannya kepada fenonema, atau rangsangan itu. Sesuatu
pembelajaran murid mengenai perkara-perkara afektif yang membawa kepada satu
sistem nilai.
Kategori
ini terbahagi kepada tiga, iaitu ; Kesedaran Kesanggupan menerima Perhatian
yang terkawal, atau terpilih satu kontinum dari yang pasif, hinggalah ke
peringkat kesanggupan menerima fenomena, atau rangsangan itu, hingggakan murid
dapat mengarahkan perhatiannya kepada rangsangan yang dipilihnya.
ii. Membalas
· Persetujuan pasif ketika
membalas, kesanggupan membalas dan kepuasan membalas
Membalas
Apabila murid memberi nilai, atau menilai sesuatu benda, fenomena, atau
tingkah, ia menghargai perkara-perkara. Di peringkat ini, tingkahlaku murid
sudah stabil dan telah membentuk ciri-ciri kepercayaan, atau sikap. Di sini
yang dipentingkan bukan perhubungan nilai-nilai yang dihargai, tetapi perihal
menyebatikan nilai-nilai, atau ideal tertentu dalam diri.
iii
. Menghargai
· Penerimaan sesuatu nilai, lebih
suka akan sesuatu nilai dan komitmen (kepercayaan)
Tingkahlaku
menghargai, atau memberi nilai di peringkat ini adalah atas dorongan dirinya
sendiri dan komitmen kepada nilai yang dihargainya. Kategori ini terbahagi
kepada tiga peringkat, iaitu ; Penerimaaan sesuatu nilai lebih suka akan
sesuatu nilai komitmen (kepercayaan).
iv.
Organisasi
· Mengkonsepi sesuatu nilai dan
mengorganisasi sesuatu nilai
Penilaian Kebolehan
membuat penilaian dan memberi penghargaan terhadap sesuatu benda
atau tingkah laku. Berdasarkan penghayatan / nilai estetik. Terdapat tiga
kategori : Penerimaan- murid menginginkan sesuatu yang baik. Pemilihan – usaha
memperolehi sesuatu nilai yang telah dipilih. Penglibatan
Penilaian
berdasarkan :
Objektif umum : menghargai karya orang lain, menunjukkan sikap menjawap
soalan dan menunjukkan sikap kerjasama.
Objektif khusus : Berbincang dengan rakan dan dapat melapor dan
mencadangkan.
Organisasi Pelajar boleh mengorganisasikan/ mengaplikasikan
nilai dalam organisasi. Dapat membezakan nilai yang penting dan tidak
penting.
Objektif am : mampu mereka cipta.
Objektif khusus : mampu menulis karangan Kategori organisasi Tanggapan –
kebolehan menilai kepada bentuk Organisasi – kebolehan menyatukan /
mengaplikasikan nilai-nilai yang berkaitan dan membentuk satu sistem.
v. Perwatakan
oleh sesuatu nilai atau kompleks nilai
· Set am dan perwatakan
Perwatakan
Perubahan tingkah laku pelajar selepas proses pengajaran dan pembelajaran.
Kategori perwatakan Set am- kebolehan mengekalkan nilai-nilai. Perwatakan –
disiplin diri, dapat menyelesaikan masalah-masalah.
No comments:
Post a Comment