KAEDAH PENILAIAN BAHASA
PENILAIAN MELALUI KONTRAK PEMBELAJARAN
Dikenali
juga sebagai perjanjian pembelajaran kontrak yang dibuat antara guru
dan pelajar.
Persetujuan
/ kontrak antara guru dengan murid (individu/kumpulan) berhubung dengan
sesuatu tugasan secara bertulis.
Ia
meliputi kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugas berkenaan iaitu ;
·
Bentuk akhir tugasan dihasilkan - tahap manakah tugasan itu
perlu disiapkan.
·
Bagaimana tugasan itu akan dilaksanakan - adakah secara
individu / kumpulan.
·
Jika berkumpulan, bagaimanakah input yang diharapkan dari
setiap individu yang terlibat.
·
Berapa lama dan bilakah tugasan tersebut perlu disiapkan.
·
Konsikuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal
memenuhi/mematuhi kontrak tersebut.
Kontrak biasanya ditandatangani apabila kedua-dua
pihak telah bersetuju dengan syarat-syarat/kriteria-kriteria
yang telah ditetapkan.
Fungsi kontrak pembelajaran
·
Pelajar mengenalpasti dan merekod.
·
Menetapkan objektif dan matlamat pembelajaran kendiri.
·
Mengenalpasti kaedah-kaedah yang akan diambil untuk
mencapai matlamat tersebut.
·
Menetapkan jangka masa pelaksanaan untuk penghasilannya.
·
Menentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian
matlamat pembelajaran / tugasan akan dinilai.
·
Membantu pelajar membuat refleksi bukan sahaja pada akhir
tugasan tetapi juga pada sepanjang proses kerjayanya iaitu dari awal hingga
hasil terakhir.
KONSEP
Kontrak Pembelajaran atau dikenali sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan persetujuan atau kontrak yang dibuat antara guru dengan pelajarnya (secara individu/kumpulan) berhubung dengan tugasan yang dibuat secara bertulis.
Persetujuan meliputi kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugasan seperti :-
·
Bentuk akhir tugasan dihasilkan
·
Bagaimana tugasan dihasilkan (individu atau kumpulan?)
·
Tempoh menyiapkan tugasan/tarikh tugasan dihantar kepada guru
·
Kaedah penilaian dibuat (secara proses atau hasil akhirnya
sahaja)
·
Tindakan/akibat yang akan diterima oleh pihak yang gagal
mematuhi kontrak
·
Kontrak biasanya ditandatangani oleh kedua-dua pihak yang
bersetuju dengan syarat syarat atau kriteria yang disenaraikan.
FORMAT / BENTUK KONTRAK
Kontrak pembelajaran dibuat
dalam pelbagai bentuk mengikut keperluan tugasan dan pihak yang terlibat.
Kontrak boleh dibuat secara formal, dimana prosedurnya dinyatakan dengan jelas
dan rapi. Ia boleh juga dibuat secara tidak formal,tetapi terancang dan jelas.
PERINGATAN:
Dalam kontrak pembelajaran, penilaian selalunya berpusatkan pelajar, sementara penggredan perlu dikawal oleh guru. Senarai semak bagi butiran yang hendak dinilai, dan bagaimana penggredan dibuat perlu dilampirkan dan persetujui oleh pihak yang terlibat.
PENILAIAN MELALUI SOAL JAWAB
Ia
membawa maksud seorang guru akan dapat menilai murid-muridnya melalui
soal
jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
Sesi
soal jawab yang dilaksanakan selepas sesuatu sesi pengajaran dan
pembelajaran bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah kefahaman murid
tentang pelajaran yang telah diajar.
pembelajaran bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah kefahaman murid
tentang pelajaran yang telah diajar.
Melalui
soal jawab juga membolehkan guru mengetahui kelemahan murid dalam
sesuatu topik / tajuk pelajaran.
sesuatu topik / tajuk pelajaran.
Kemudian,
guru akan mencari jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut.
Melalui
aktiviti soal jawab, guru dapat mengetahui sama ada muridnya dapat mengetahui
setiap topik yang guru tersebut ajarkan.
Tujuan
: agar murid memeahami serta mengikujti segala topik yang sedang diajarkan oleh
guru.
No comments:
Post a Comment