JENIS PENILAIAN BAHASA
UJIAN FORMATIF
Ujian
formatif ialah ujian yang diberikan secara berterusan, iaitu sepanjang
proses pengajaran dan pembelajaran, bagi setiap tajuk yang
diajar. Tujuan ujian ini ialah untuk menilai keberkesanan pengajaran guru
dan pembelajaran pelajar bagi setiap tajuk yang diajar. Hasil daripada
ujian ini boleh digunakan oleh guru untuk mengadakan aktiviti pemulihan,
memperbaiki pendekatan/kaedah mengajar dan juga boleh digunakan oleh
pelajar untuk memperbaiki pendekatan/kaedah pembelajaran. Bagi tujuan
pemulihan, prosedur membina soalan ujian ialah seperti berikut:
i. Menentukan
tajuk pengajaran yang ingin diuji.
ii. Menentukan
aspek dan tahap penguasaan yang perlu dicapai oleh pelajar bagi tajuk
pengajaran berkenaan. Misalnya, pelajar perlu mendapat 80% untuk menunjukkan
mereka sudah menguasai tajuk tersebut.
iii. Menghubungkaitkan
elemen-elemen dalam tajuk pada peringkat perlakuan berdasarkan taksonomi
objektif pengajaran. Guru perlu menyusun elemen-elemen ini mengikut tahap
objektif dan mengaitkannya supaya saling bertautan.
iv. Membina
soalan ujian mengikut bilangan elemen dalam tajuk, iaitu setiap elemen perlu
diuji melalui sekurang-kurangnya satu soalan. Soalan ujian yang sesuai perlu
dibina untuk mengukur penguasaan pelajar terhadap semua elemen ini.
UJIAN SUMATIF
Ujian
sumatif ialah proses penilaian yang dijalankan secara menyeluruh pada akhir
satu peringkat pembelajaran untuk menentukan tahap pembelajaran dalam kalangan
murid. Ia bertujuan untuk menentukan pencapaian pembelajaran dan pemeringkatan
gred murid. Satu lagi ujian sumatif ialah untuk menentukan sejauh mana objektif
pengajaran dapat dicapai oleh murid.
Biasanya
ia akan meliputi seluruh sukatan pelajaran untuk satu peringkat pembelajaran.
Ujian sumatif boleh dijalankan selepas satu peringkat pengajaran dan
pembelajaran dalam satu kursus yang tertentu. Sebagai contoh, ia boleh
dijalankan pada akhir penggal, tahun atau sesi persekolahan. Guru akan
membandingkan pencapaian antara calon untuk menentukan taraf kedudukan
murid-murid dalam bilik darjah
UJIAN KEFASIHAN
·
Ujian ini menilai kebolehan umum seseorang
terhadap bahasa yang dipelajarinya.
·
Biasanya ujian ini digunakan untuk
menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dengan
pengetahuan dan kebolehan murid.
·
Ia dinilai dari segi :
Ø Penyebutan
dan pengucapan dengan betul dan jelas.
Ø Intonasi
dan nada yang betul.
Ø Pemilihan
ungkapan yang betul.
Ø Mimik
muka yang jelas sesuai untuk membayangkan sesuatu maksud dengan jelas.
Ø Posisi
tubuh yang betul.
Ø Pergerakan
mata (mata pembaca yang lemah akan berhenti untuk menyerap perkataan).
UJIAN KEMAJUAN
·
Setiap ujian kemajuan yang digunakan dalam
bilik darjah adalah khusus bagi sesuatu darjah dan hanya sesuai dinilai oleh
guru kelas sahaja.
·
Ia juga hendaklah berasaskan kepada objektif
pengajaran, program pembelajaran yang telah diikuti oleh murid dan pengetahuan
yang ingin diuji.
·
Ia bertujuan untuk mengukur dan menilai
setakat mana murid-murid yang telah menguasai bahan atau perkara-perkara yang
telah diajar tentang satu-satu tajuk tertentu.
·
Hasil daripada kemajuan membolehkan guru
mengetahui dengan lebih jelas tentang kemajuan setiap murid dan juga kemajuan
darjahnya secara keseluruhan.
UJIAN BAKAT
·
Ujian bakat biasanya melibatkan data-data
bahasa yang mengandungi unsur-unsur bahasa seperti fonetik,tatabahasa dan kosa
kata.
·
Melalui ujian ini murid-murid akan melakukan
berbagai-bagai aktiviti bahasa seperti meniru penyebutan bunyi-bunyi, mengubah bentuk,
atau struktur sesuatu bahasa, menentukan makna berdasarkan konteks dan
sebagainya.
·
Setelah hasil ujian dianalisis guru dapat
mengenal pasti murid-murid yang berbakat dan berpotensi untuk mempelajari
sesuatu bahasa dengan cepat.
UJIAN PENCAPAIAN
·
Ujian ini boleh dijalankan pada akhir kursus
atau setelah tamatnya sesuatu unit pembelajaran.
·
Sejauh mana sesuatu kemahiran itu dikuasai
dalam satu jangkamasa yang ditetapkan boleh ditentukan melalui dua set ujian
yang berlainan.
·
Ujian ini dinamakan ujian pra dan ujian
pos.
·
Ia juga merupakan peperiksaan untuk
menentukan penempatan jenis sekolah dan jurusan pelajar.
·
Pembentukan ujian ini adalah berasaskan
sukatan pelajaran.
No comments:
Post a Comment