PEMBINAAN ITEM OBJEKTIF
Menurut
Gronland (1977), soalan objektif dibentuk daripada beberapa item yang boleh
diperiksa secara objektif iaitu pemeriksa berlainan memperoleh skor yang sama
ketika memeriksa tindak balas yang serupa. Hal ini bermaksud item/ soalan
objektif mempunyai jawapan tepat/ tertentu/ spesifik, seperti item betul-salah,
aneka pilihan, padanan atau pelengkapan. Semua item ini mempunyai jawapan
tertentu, sama ada betul atau salah, jawapan daripada beraneka pilihan yang
betul, padanan yang betul, atau perkataan pelengkap yang betul
BAHAGIAN-BAHAGIAN ITEM OBJEKTIF
•Stimulus (rangsangan)
•Bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus di mana soalan didasarkan.
•Berbentuk – teks, grafik, jadual, perbualan
•Stem (badan)
•Mengandungi tugasan dan berbentuk ayat lengkap, ayat tidak lengkap atau soalan.
•Jawapan pilihan
Mengandungi jawapan pilihan, berbentuk angka, simbol, frasa, gambar rajah atau
jadual.
PEMBINAAN ITEM BERANEKA PILIHAN
Terdiri daripada :
- —Stimulus
- —Stem
- —Jawapan pilihan
- Dikatakan sukar dibina dan sukar dijawab tapi mudah diperiksa (mudahmenggunakan OMR), perlu dijawab dengan tepat.
- Prinsip
penyediaan soalan berbentuk beraneka pilihan;
- Arahan
hendaklah jelas dan mudah difahami.
- Soalan
dan semua jawapan hendaklah ditulis secara padat, jelas dan tidak
berbunga-bunga.
- Perkataan
sepunya tidak diulang-ulang dalam setiap jawapan.
- Tuliskan
setiap jawapan pilihan secara menarik supaya setiap jawapan yang
diberikan adalah munasabah.
- Taburan
jawapan betul perlu dibuat secara rawak.
- Setiap
jawapan pilihan perlu ditulis sama panjang.
- Aras
kesukaran setiap soalan perlu setara.
- Jawapan
pilihan boleh disusun mengikut abjad, nilai nombor atau tahun, supaya
wujud suatu sistem susunan jawapan pilihan.
PEMBINAAN ITEM BETUL-SALAH
Item
jenis ini amat sesuai digunakan untuk menguji fakta yang menghendaki murid
untuk menentukan sama ada pernyataan yang diberikan betul atau salah.
PRINSIP
ITEM BETUL-SALAH
- Arahan
hendaklah jelas.
- Pernyataan
hendaklah ditulis secara padat, jelas dan tidak berbunga-bunga supaya
murid tidak membuang masa untuk memahaminya.
- Taburan
jawapan betul dan salah perlu dibuat secara rawak, supaya dapat
mengelakkan murid daripada meneka jawapan.
- Aras
kesukaran setiap soalan perlu setara.
- Soalan-soalan
hendaklah berasaskan kepada pernyataan yang jelas betul atau
yangjelas salah.
- Elakkan
daripada memberi pernyataan yang betul lebih panjang daripada yang salah,
untuk mengelakkan murid meneka jawapan.
- Elakkan
daripada menggunakan perkataan selalu atau tidak
pernah dalam pernyataan, untuk mengelakkan murid meneka
jawapan.
- Sediakan
bilangan pernyataan yang betul hampir sama dengan bilangan jawapan yang
salah.
PEMBINAAN ITEM MENGISI RUANG KOSONG
Item
ini terdiri daripada dua bahagian
- Stimulus
(jika ada)
- Pernyataan
yang mengandungi ruang kosong untuk diisi murid.
Item
ini sangat sesuai digunakan untuk menguji fakta yang menghendaki murid
memberikan jawapan pendek yang tepat.
PRINSIP-PRINSIP
PEMBINAAN ITEM MENGISI RUANG KOSONG
- Arahan
hendaklah jelas sama ada murid perlu mengisi ruang kosong dalam kertas
soalan atau kertas jawapan.
- Pernyataan
ayat hendaklah ditulis secara padat, jelas.
- Aras
kesukaran setiap soalan perlu setara.
- Perkataan
yang dikosongkan hendaklah terdiri daripada perkataan yang penting sahaja.
- Elakkan
daripada meninggalkan terlalu banyak ruang kosong dalam sesuatu
pernyataan, supaya soalan tidak menjadi terlalu susah.
- Ruang
kosong hendaklah ditempatkan di penghujung pernyataan supaya perkataan
yang dikehendaki jelas kepada pelajar.
PEMBINAAN ITEM PADANAN
- Item
ini terdiri daripada dua set maklumat yang perlu dipadankan oleh murid.
Kedua-dua set maklumat ini terdiri daripada perkataan, set, pinsip atau
pernyataan.
- Perlu
dipastikan bahawa maklumat dalam set pertama mempunyai perkaitan dengan
maklumat dalam set kedua.
- Item
ini sesuai untuk mengukur kefahaman dan keupayaan murid mengaitkan fakta
dan konsep.
PRINSIP-PRINSIP
PEMBINAAN ITEM PADANAN
- Arahan
hendaklah jelas sama ada murid perlu membuat padanan satu ke-satu atau
padanan yang lain.
- Pernyataan
hendaklah ditulis secara padat, jelas dan tidak berbunga-bunga.
- Aras
kesukaran bagi setipa perkaitan hendaklah setara.
- Pernyataan
yang diberi perlu mempunyai perkaitan yang tepat dengan padanannya.
- Elakkan
daripada menggunakan terlalu banyak perkataan dalam sesuatu maklumat
supaya soalan tidak menjadi terlalu susah.
- Bilangan padanan tidek terlalu banyak
PEMBINAAN ITEM SUBJEKTIF
Item
subjektif bermaksud item yang mempunyai jawapan terbuka, iaitu yang tidak
spesifik seperti jawapan kepada item objektif. Item ini membenarkan
subjektiviti dalam jawapan yang diberikan. Item ini digunakan untuk pelajar
mempamerkan kedalaman pengetahuan yang dimiliki. Maka, item ini sesuai untuk
mengukur tahap kognitif yang lebih tinggi, seperti mengukur penguasaan menganalisis,
mensintesis, membuat pertimbangan, menilai, membuat keputusan yang memerlukan
kemahiran berfikir.
PRINSIP AM PENYEDIAAN ITEM SUBJEKTIF
PRINSIP AM PENYEDIAAN ITEM SUBJEKTIF
1. Penulis
perlu menyemak sukatan pelajaran dan objektif pengajaran agar agar soalan yang
dihasilkan menepati kriteria yang diingini.
- Arahan
hendaklah jelas tentang panjang jawapan dan sama ada murid perlu manjawab
dalam kertas soalan atau kertas jawapan.
- Soalan
hendaklah ditulis secara padat, jelas dan tidak berbunga-bunga.
- Aras
kesukaran setiap soalan perlu setara supaya setiap soalan yang diberi
markah yang sama, mempunyai aras kesukaran yang sama juga.
- Soalan
perlu ditulis supaya murid dapat membayangkan satu kerangka struktur yang
akan memandu murid untuk mnejawab soalan tersebut.
- Tentukan
terlebih dahulu perkara yang ingin diberi markah dan markahnya untuk
memudahkan penyediaan skema jawapan.
- Gunakan
lebih banyak soalan berjawapan pendek daripada soalan berjawapan panjang
supaya lebih banyak soalan boleh diberikan.
PEMBINAAN ITEM ESEI BERJAWAPAN PENDEK
- Item
jenis ini memerlukan murid memberikan jawapan pendek yang memberi peluang
kepada mereka menyampaikan pendapat, hujah atau idea sendiri.
- Item
bentuk ini amat sesuai untuk mengukur pengetahuan, kefahaman, dan
aplikasi/ penyelesaian masalah mudah, yang turut melibatkan kemahiran
berfikir.
- Item jenis ini boleh dibina agar jawapannya menjadi lebih objektif
PEMBINAAN ITEM ESEI BERJAWAPAN TERBUKA
- Item
bentuk ini membenarkan murid merancang dan memberikan jawapan secara
bebas.
- Item
ini amat sesuai untuk mengukur konstruk, yang memerlukan murid menggunakan
beberapa kemahiran seperti menginterpretasi, menyelesaikan masalah dan
membuat keputusan.
- Item
jenis ini juga membolehkan murid mempamerkan proses pemikiran kritis dan
kreatif.
- Disebabkan
jawapannya amat terbuka, maka pembina item perlu menyediakan skema/
peraturan permarkahan yang jelas, terperinci dan menyeluruh agar penilaian
pencapaian pelajar dapat dibuat sewajarnya.
No comments:
Post a Comment